måndag 30 januari 2012

Tema: Närmiljön

Fick igår ett mail från Linn som berättade att dom ska arbeta med närmiljön och djuren i skogen som tema under denna termin. Dom ska också arbeta lite med hus, färg och form med utgångspunkt från sagan om de tre små grisarna. Hon frågade om jag hade lite tips på detta tema. Självklart ska jag ta mig an uppgiften!

Närmiljön och djuren i skogen
Gå på upptäcktsfärd i ert närområde, vad finns det för saker/aktiviteter/natur? Hur ser det ut? Låt barnen uppleva närmiljön genom alla sinnena, syn, hörsel, känsel och smak. Välj ut en plats ni besöker regelbundet för att utforska naturens årsförändringar, tex ett träd eller en större plats. Låt barnen måla förändringarna. Ta bilder på er plats och sätt upp på en vägg och diskutera vad som har hänt sen sist ni var där. Här kan man få in olika kretslopp. Leta vårtecken. När våren börjar närma sig kan ni börja lyssna efter nya ljud, när djuren vaknar till liv efter vintervilan börjar det prassla, knaka och pipa. Håll utkik efter flyttfåglarna.

Har ni snö just nu är det perftekt för att gå ut och leta djurspår! Leta efter avtryck i snön och djurbajs och ta reda på vilka djur som rör sig i ert område. Man kan också undersöka kottar för att se vilka djur som varit där. Diskutera vilka djur som sover respektive är vakna
Djur som sover: tex fladdermusen, igelkotten och björnen.
Djur som är vakna: tex möss, rådjur, räven, ekorren, haren, älgen.

Här kan ni hitta bilder och information om spår i snön, klickar man vidare på sidan kan man få fram information om spillning mm.

avgnagd kotteavgnagd kotte
Ekorren äter tex väldigt slarvigt                     Medan musen äter upp allt! Bara kottens mittpinne
                                                                                         som är kvar

Leta upp lite harpluttar, haren äter mycket frön och växter. Plantera harpluttarna i krukor och se vad som växer. På så sätt kan ni se vad haren har ätit.

Här kan man också passa på att prata lite om Allemansrätten.

Är det lite större barn kan man göra ett litet miniformat av närområdet och på så sätt arbeta med många olika slags tekniker: lera, naturmaterial, skräp, snikeri mm.

I temat med närmiljön kan man utgå från principen om hållbar utveckling. På sidan Håll sverige rent kan ni hitta fler tips på temat närmiljö och hur man kan arbeta utifrån grön flagg.

Hus färg och form
Här kom jag genast att tänka på ett tidigare inlägg jag skrivit om de tre små grisarna. Inlägget handlar om hur Candygirl har arbetat med denna saga på deras förskola.

Vidare kan man arbeta med närområdet, vilka hus finns i närheten av förskolan? Hur ser dom ut och hur är de byggda? Vilka färger och former har husen? Här kan man få in lite matematik, göra diagram och öva på olika former. Här kan jag tipsa om boken Lär dig former med Barbapapa. Låt barnen bygga olika hus genom olika tekniker och material. Sätt upp en karta på ert område på väggen och låt barnen ta med en bild på sitt eget hus och sätt upp på kartan. Om alla barnen bor i närheten av förskolan kan man gå på utflykt och fota barnen vid sitt hus.

Jag hoppas att detta inlägg har gett lite inspiration iaf!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar